Laat je concurrent maar wachten

Laat je concurrent maar wachten

We waren gebleven bij het HEMA-schap van keukentextiel. Lees even het vorige blog ‘Wat NEE doet in de hersenkwab.’ Dan snap je waar het over gaat. Want nu gebeurt er iets geks.

Geen NEE

Mevrouw de klant die dacht een set blauw keukentextiel te gaan kopen, staat voor een schap zónder blauw. Maar haar hersens staan nog open om te twijfelen. Dat weet ze zelf niet, maar de HEMA-dame heeft nog geen ‘NEE’ gezegd of laten zien. Vandaar.

Zwart en grijstinten

Ze denkt dat ze blauw moet hebben maar met zo’n overdaad aan mooie sets zwart en grijstinten verschuiven de panelen in haar gedachten. Gedachten als: Grijs combineert met alles… Hans en Hanneke hebben de woonkamer laatst in een mooie grijs behangen… Ja grijs schijnt ‘in’ te zijn… Ach, het zijn maar handdoeken…  misschien moeten we ook eens aan andere gordijnen denken…

Naar huis met iets anders

Zulke onbegrijpelijke logica kan er in een vrouwspersoon wonen. Een vriendin van mij….. Nee laat maar. Dan gaat deze blog een totaal andere kant op.

Een feit van belang is, dat 65 % van de gemiddelde klant met iets anders naar huis gaat dan zij van plan was te kopen!! Ik zeg ‘zij’, want dit cijfer gaat vrouwen aan. Mannen zijn vaak meer gericht: Gaan voor lage schoenen de stad in en komen niet met stoere veterboots thuis. Gaan voor een scheerapparaat naar de Blokker en kopen alleen dat scheerapparaat. Vrouwen daarentegen… vul maar in.

Ogen openen

Er is dus zoveel speelruimte in het hoofd van een vrouwelijke klant. Deze kun je op een passende en leuke manier uitnutten. Door haar ogen te openen voor wat er nog meer is dan blauwe theedoeken. Uitnutten in de zin van dat een klant er tevreden mee is. En niet thuis komt met een te laat besef: ‘Wat heb ik me nou aan laten smeren’. Zou je dat weten als verkoper dan zou de oprecht goede verkoper daar ook niet lekker bij slapen.

Doorvragen

Durf door-te-vragen: ‘Heeft u een duidelijke klassieke keuken?’ ‘Heeft uw keuken een uitgesproken kleur?’ Meer de vragen die je wellicht bij een luxe huishoudzaak zou verwachten dan bij de HEMA… maar waarom niet geprobeerd?  En het beste is natuurlijk nog om het over zaken als haar pubers te hebben. Die tot haar ergernis de theedoeken overál voor gebruiken….

Webshop

Je kunt de klant ook nog meenemen naar je webshopzuil in de winkel, je kiosk of hoe je het ook noemt. Als je maar zorgt dat de deur in haar grijze kwab open blijft, totdat er echt niets van haar gading bij is. Dán pas is je concurrent aan de beurt. Met een oprecht: “jammer, helaas, ik had u graag geholpen.” Wederom: de goede verkoper hoeft dit niet te spelen. Maar spijt het écht.

Lees ook

Wat NEE doet in de hersenkwab

Het passieloze ongemak van de Toekan

Tackelen dat mens!

 

 

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2