Hier word ik nu doodziek van!

Hier word ik nu doodziek van!

Je gaat naar de stad om effe bij te praten met vriendin, dochter, oud collega of wie dan ook. Een eetcafé of een lekker terras. En pikt meteen even deze of die winkel mee. De horeca gaat veel meer als voorheen, hand in hand met het winkelen. Prima. Als het maar blijft bruisen.

Bijzonder

Of met je lief de stad in: Zij doet een H&M of Zara en hij vermaakt zich in de wat bijzondere winkeltjes: een ondernemertje die zich helemaal toelegt op mooie leren riemen met bijpassende schoenen, een antiquariaat, een shop met alleen herenoverhemden (verrassende prints!) of een winkeltje met retro meubilair: jaren 60/70. En even langs het Kruidvat, want de scheerzeep is op. “We zien elkaar om half één bij ‘De Barones’”.

Superlocatie

Zo blijft de binnenstad aantrekkelijk om een dagdeel te vertoeven, KETENS GECOMBINEERD MET BIJZONDERE WINKELTJES + HORECA. Dit ga je niet gauw aantreffen in de winkel malls, die hier en daar op stapel staan. Daar is al van alles over gezegd. Ik zie Leidsenhage een hele goede zet doen; het verlepte winkelcentrum uit 1971 wordt een superlocatie. Maar dat staat er al een kleine 50 jaar!

Harttransplantatie

Grofweg gezegd ben ik niet voor nieuwe malls (Assen? Tilburg?) die concurreren met de oude gezellige binnenstad. Liever investeren in het upgraden van die binnenstad of een harttransplantatie ervan (Alphen aan den Rijn). En wat dan écht niet helpt: dat de vastgoedjongens als een idioot de huurprijzen weer omhoog gooien. Soms verdubbelen. Hebben ze nu niets geleerd van de laatste 10 jaar?

Geld maken

Eindeloos lang hielden ze hun poot stijf om iets met de prijs te doen in slechte winkeltijden. Tot ze eieren voor hun geld kozen en er ruimte kwam voor creatieve constructies (bv. pop-up stores.) Maar nu het weer wat beter lijkt te gaan zijn ze er als de kippen bij om weer ‘geld te maken’.

Argumenten

Twee argumenten heb ik gehoord:

  1. We moeten onze investeerders tevreden houden.
  2. We zoeken natuurlijk wel échte ondernemers in onze panden.

Sub.1 Je houd je investeerders niet tevreden wanneer straks weer de helft leeg staat omdat de huur voor de bijzondere winkeltjes niet is op te brengen.

Sub. 2 In bovengenoemde winkeltjes vinden we niet altijd échte ondernemers. Maar passievolle (ambachts)mensen, dol op hun speciale product, ONDERSCHEIDEND VAN KETENS. Juist zij geven diversiteit en kleur aan de stad. Die meer-kleurigheid trekt klanten naar het centrum. Maakt winkelen leuk. Niet als noodzaak maar als uitje. Daar heeft uiteindelijk iedereen, ook de vastgoedjongen, baat bij.

Ik word doodziek van die kortzichtige geld-gierigheid van huurbazen, zonder passie voor een bruisende binnenstad.

Lees ook: Warmte in privacy koude tijden

en

Spin-gedrag

 

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2