DE LES VAN PIETER

DE LES VAN PIETER

Lang geleden zat ik eens onder het gehoor van mister Coolblue Pieter Zwart. Internet begon een angstige concurrent te worden van de stenen evenknie. Maar Pieter was zich volop bewust van het klant-arme contact waarmee hij zijn business deed. Hij coachte zijn chauffeurs/koeriers vlak voor vertrek via een wisselende levensgrote banner in het DC. “Denk eraan, maak van dat korte klantcontact een uiterst vriendelijk moment. Lach erop!” Of woorden van die strekking.

Onlangs liep ik tijdens een lockdown in Apeldoorn en zag een winkeldame achter een tafeltje staan, die in de glazen deuropening was opgesteld. Ach je kent het beeld inmiddels. Hangen, wachten op een paar transacties. Ik kon dit even rustig waarnemen, want ik wachtte geduldig op mijn iets verderop Kruidvat-shoppende vriendin. En mijn meisje en Kruidvat… op die relatie moet je geen druk zetten. Dus alle tijd.

Twee click&collect momenten in 20 minuten had de winkeldame. Die twee transacties vonden in ieder 2 minuten plaats, op een zakelijk en vriendelijke wijze. Die andere 18 minuten hing ze er maar.

Waarom die tijd niet ‘genomen’ om met de klant over ik weet niet wat te praten. De voorzetjes kun je van tevoren verzinnen. Mits je het belang ervan ziet! Ook al is het een klant-arme tijd… Maak die corona-contact-momentjes rijk! Zodat de klant je herinnert als het weer mag. Had je al met die klant gelachen bijvoorbeeld? Niet? Gemiste kans! De les van Pieter: de lach erop. Gezellig contact!

In mijn CoronaProof verschenen boekje (herdruk 2022) ‘Aan tevreden klanten heb je niets’ leg ik uit hoe het werkt. Verkoop uit verbinding.

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl