“Dat maakt geen zak uit meneer”

“Dat maakt geen zak uit meneer”

De BOVAG heeft ook een wasstraten-divisie. Wist u niet hè? Ik ook niet. Het BOVAG-autowasbedrijf. Voor hen deed ik destijds mystery guest bezoeken. Mijn eigen wagen, maar ook die van een paar vrienden kregen een beurt.

Eén van die vrienden ging zelf mee en reed. Ik observeerde op de bijrijdersstoel. Terwijl we door een medewerker werden voor-gesopt las ik aan de muur “streeploze dubbele droging”.

Ik heb een nogal neutrale relatie met mijn auto, behalve als tie het niet doet. Dan haat ik hem. Maar voor de autoliefhebber leek me dit streeploze toch een voordeel. We lieten de auto wassen en mijn vriend was zo clever, met het hoofd tussen de knieën naar buiten spiedend, te constateren, ”He, die bovenste droger doet het niet”. We reden de wasstraat uit en onder het groene licht hing een bordje: ‘Heeft u een klacht vertel het ons, bent u tevreden vertel het de buren’.

Prachtige klassieker, maar die ons dus ook uitnodigde verhaal te gaan halen over de beperkte droging. Man met snor was niet echt ontvankelijk. “Dat ding is kaduk, de monteur moet nog komme.” Ik wierp tegen dat ik dus nu geen goede droging heb gehad. “Dat maakt geen zak uit meneer,” zei hij geërgerd, en sjokte weg. Er stond een nieuw klantje. “Waarom zet je het dan op de muur, als het geen zak uitmaakt?” riep ik hem nog na…

Ik was echt geïrriteerd. Niet zo zeer over eventuele waterstrepen op de auto. Maar over het onbegrip waarop we werden getrakteerd. Terwijl ik was uitgenodigd te klagen…

Mij wordt wel eens verweten dat ik te goed gelovig ben. En dat is waar. Ik leende een kennis eens een fiks bedrag uit en hij toonde aan dat hij het me in twee weken terug kon betalen. De details bespaar ik u. Ik heb die duizenden euro’s (!) nooit teruggezien. Later verschool hij zich erachter dat een psychiater hem had gekenschetst als een pathologische leugenaar. Waarheid of smoes… ik weet het nog niet. Maar ik wil iemand kunnen geloven op zijn woorden.

Als verkopende partij van spullen of diensten zou ik er voor zorgen dat uw beloftes altijd waarheid blijken te zijn. Geen kleine letters. Geen beloftes in sterspotjes doen, die ze op het verkooppunt niet of maar deels waar kunnen maken. Ik hoorde een verkoper onlangs tegen een klant voor mij, over zijn eigen merk zeggen: “Ja.. dat zeggen ze op tv…” Je demotiveert je eigen mensen, de klant is omgekeerd evenredig teleurgesteld over de niet-ingeloste belofte en ‘vertelt het de buren’. Of tie nu een slimmerd of een goed-gelovige is.

Maak 100% waar wat je belooft, beloof het anders niet.

 

About The Author

mm
Andre

No Comments

Leave a Reply

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2