Aan aardige receptionistes heb je niets.

Aan aardige receptionistes heb je niets.

Als mystery guest loop ik een bedrijfsgebouw in. Waar één partij, mijn opdrachtgever, de kantoren verhuurd. Het lijdend voorwerp betreft de receptioniste voor het hele gebouw. Hij wil dat potentiële klanten van al zijn bedrijfsgebouwen op een welkome manier worden onthaald. En worden ‘binnengehaald’. De workshop die op deze bezoeken volgt, heet dan ook: ‘Van receptionist naar gastvrouw.’

Potentiële omzet

Help! Wat wil ik graag hier een positief verhaal neertikken als mystery guest. Dat ik je een relaas kon geven van het warme badje waar ik in terecht kwam. Not.

In overleg met de opdrachtgever had ik het zo gepland dat ik de vestigingsmanager niet aan zou treffen: op andere vestiging, in een meeting of een dag vrij. Dus de receptioniste moet iets met deze kijker (lees: potentiële omzet). Mijn openingszin was dan ook: “U verhuurd kantoorunits?” Al de aardige (!!) dames die ik aantrof boden mij aan een rondje te lopen voor de indruk. Dat viel dus blijkbaar binnen de functieomschrijving: ‘Bij afwezigheid van de vestigingsmanager…’ enz.

Geen kans

Ik ga je melden wat er allemaal NIET is gebeurd. Waardoor potentiële omzet geen kans heeft gekregen.

  • Geen hand bij aankomst of vertrek.
  • Geen warmte: (‘Wat leuk dat u hier komt kijken.’ Maar meteen: ‘Mijn manager is er niet.’ ‘Dat is niet mijn taak hier’. ‘Ik weet niets van prijzen’. ‘Kunt u een andere keer terugkomen?’ ‘Op korte termijn hebben we niets denk ik.’ Had ik een termijn genoemd..?)
  • Geen koffie.
  • Mijn naam niet genoteerd.
  • Mijn nummer niet genoteerd. (Ik kreeg visitekaartje mee van de manager.)
  • De ergste: geen moment gevraagd wat mijn werkzaamheden zijn.
  • Niet geïnformeerd waar ik zelf aan denk. (Misschien had de rondleiding niet gehoeven.)
  • Kon geen informatie geven over waar de parkeerplekken zijn voor de huurders (toch minimale basis-info).
  • Lieten niet de gezamenlijke bedrijfskantine zien. (Toch de meest aangename plek van het gebouw. Wezenlijk verkoopargument!)

Sabbelen aan het aas

Eerlijk gezegd: Niet alles is bij al de locaties gebeurd. Maar bijna nergens is de vis die aan het aas sabbelde (beet hebben) aan de haak geslagen. Op één vestiging was de manager wél aanwezig. En inderdaad een hand bij komen en gaan. Maar zelfs deze vriendelijk dame  vroeg niet door, noteerde geen naam en nummer, gaf enkel haar kaartje mee.

Niemand weet dus na dit rondje wie er aan het deeg sabbelde, wie wilde huren, wie hij was, waar hij vandaan kwam of wat zijn werkzaamheden zijn. De vis is weggezwommen en nooit meer te achterhalen. Lekker omzet scoren met deze aardige receptionisten. Daar heb je dus niets aan.

Genoeg uitdaging

En… bij één dame werd mijn nummer wél genoteerd en ben ik door de manager teruggebeld. En heb ik een afspraak met haar. Top! Niet vergeten deze afspraak op tijd te cancelen, André.

Oh ja… een receptioniste vroeg zich af (in een kort liftgesprekje) of er wel genoeg uitdaging in haar baan zat. Tip: Lees bovenstaande opsomming even.

 

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2