Hoeren hebben klanten

Hoeren hebben klanten

‘Hoeren hebben klanten’, zei de uitbaatster van een lunchtentje. (Niet de dame op foto.) Ik dronk daar koffie en we hadden het even over gastvrijheid. Ik kom het vaker tegen, dat ondernemers in de horeca mij er op wijzen over gasten te spreken en niet over klanten. Ik vind het best… maar…

  1. Met de reactie hoeren hebben klanten degenereer je een ieder die klanten heeft tot een soort hoerigheid, dan wel pooiers. Fijn hoor!
  2. En als je dan het gastheerschap (m/v) zo hoog in het vaandel hebt, laat mij dat dan ook voelen. Wat zó vaak niet het geval is (Lees het boek Ober, er zit soep in mijn haar ).

Ik ervaar het dikwijls andersom: in een routine-tentje noem ik het maar. Hoe je daar door het personeel af-geserveerd wordt; om in horeca termen te blijven. Als een nummer. Klantnummer. Geen écht contact, 4 verschillende mensen die je bedienen. En als ze je vragen ‘Was alles naar wens?’ en ik zeg.. ‘Nou de soep werd wel lauw geserveerd. Vond ik jammer…’  Dan kijken ze je glazig aan en weten hier niet op in te gaan.

“Nee.. maar wij spreken over gasten…” Donder toch op!

En hoe je in een leuke modezaak (kleine ondernemer), welkom wordt geheten met een kopje koffie aan een leestafel zo je wilt. Kijk.. daar voel ik me gast. En ik kom alleen maar een spijkerbroek kopen.

La Place Gouda.

Afgesproken met een vriend een hapje te gaan eten in Gouda. Mijn lunch was er bij ingeschoten dus ik nam effe een klein voorafje om 5 uur bij La Place op de markt. Ik gierde van de honger. Om half 6 was het voorafje op en ik bleef zitten, krantje lezend, wachtend op vriend. Om kwart voor 6 kreeg ik een appje dat hij om half 7 ter plaatse zou zijn.

Het La Place personeel was begonnen met de schoonmaak. Vriendelijk vroeg een La Place-dame aan mijn tafeltje, of ik nog iets wilde bestellen.

‘Nee, ik ga zo uit eten met een vriend waarop ik zit te wachten. Maar eh.. jullie gaan om 6 uur dicht?’

‘Ja.. maar geen haast hoor meneer. We zijn nog wel even bezig.’

‘Jaja.. maar om 6 uur gaat je deur dicht en om mijn vriend is er pas om half 7. Ik loop nog wel een blokje Gouda.’

‘Nee hoor…. blijf lekker zitten. We hebben ook een achterdeur!’

‘Nou.. dat is fijn dat dat kan.’

Met vette glimlach: ‘Ja.. maar u bent onze gast..’

Het huis

Even later kwam ze al Swifferend langs en vroeg: ‘Wilt u nog een kopje koffie van het huis?’

Het huis was La Place.

Kijk dit is GASTvrouwschap: persoonlijk, toegevoegde waarde, inleven, meedenken, en nog een aantal hashtags.

Ik vroeg haar om een fotootje.. want deze blog voelde ik al aankomen. Vond ze leuk. Volgens AVG mag ik dit plaatje niet plaatsen, want ik heb haar toestemming niet gevraagd. Doe het toch. Want zij maakt van een klant een GAST.

 

 

 

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2