Spin-gedrag

Spin-gedrag

Internet heet niet voor niets het web, omdat het lijntjes houdt met alle uithoeken van de wereld.  Zoals een spin door haar draden voeling houdt met elke uithoek van haar web. Prooi! Eten! Leven!

Jij bent de spin

Laat ik het maar even zo zwart-wit neerzetten: Jij bent die spin in het web…van je winkel. Heb jij geen voeling met al de uithoeken van de winkel, dan mis je klanten (prooi), omzet (eten) en bestaansrecht (leven). Of anders gesteld, en deze heb je al vaker gehoord: we moeten van taakgericht naar klantgericht.

Passé

Het is zóó passé om vooral met vullen, presentaties, terughangen (mode), administratie en allerlei taken bezig te zijn terwijl er klanten in je winkel lopen. Klanten die interesse hebben in je spullen, die zoeken, twijfelen.. en ook de concurrerende verkooppunten in hun hersenkwab klaar hebben liggen. (Zie blog ‘Wat NEE doet in de hersenkwab’).

Gevoelige draadjes

Wees die spin in je winkel. Houd gevoelige draadjes met alle plekken in je winkel, om te beginnen met de winkeldeur: Wie komt er binnen? Lopen ze gericht? Zoekend? Waarheen? Natuurlijk, wanneer het loeidruk is gaat dat niet… maar hoe vaak is het niet druk.. en zit jij met je ‘hoofd in het schap’ of is je focus op al die andere taken, behalve de klant?

Wat zie je?

En stel jezelf meteen de vragen die je kunt stellen bij wat je ziet. Bijvoorbeeld: Moeder met dochtertje. Aan de hand. Dochtertje huppelt. Holt vooruit. Gaan ze iets kopen voor het kind? Ik denk het. Hoe oud is ze? Zeven? Acht? Moeder loopt een andere kant op. Gericht of zoekend? Je besluit: ik ga een om-loopje doen en de dochter aanspreken.

En in het voorbijgaan…

“Zo… ga jij iets kopen of gaat je moeder iets kopen?”

“Mijn moeder, maar misschien krijg ik wel een space scooter voor mijn verjaardag…”

“Ben je al gauw jarig dan?”

“Pas over ongeveer een maand…”

“Oh.. dat is al snel. En hoe oud wordt je dan?”

En moeder vindt dochter terug in een gezellig gesprekje wat zo overgaat in een gezamenlijk gebeuren over leeftijd, vriendinnen, onderwijs… Je staat soms versteld wat mensen in korte tijd met je delen (= verbinding, = gunnen en wellicht verkoop).

Heilige winkelwet

Als een spin in het web weet je (en dat is jezelf aan te leren) wie er waar in je winkel is en hoe je die op welk moment aandacht gaat geven. Breid je vaardigheden uit, zou ik zeggen. En maak dit tot een heilige winkelwet:

Geen klant mag de winkel verlaten zonder aangesproken te zijn of aandacht te hebben gehad.

Daarmee kun je omzet maken… of laten liggen.

De volgende blog zet wat slimme performance op een rijtje.

Lees ook: Spoorvorming en conversie

 

About The Author

mm
Andre

CONTACT


andretroost@klantengek.nl

Troost-Logo_2